I denne kategori finder du tips, der kan hjælpe dig til, at din virksomhed bliver vist på udvalgte søgeord på søgemaskiner såsom Google, Yahoo og Bing.

SEO

Top 5 SEO værktøjer din virksomhed kan benytte – Tip 1

Hvordan optimerer du din virksomheds Search Engine Optimization på en let og overskuelige måde? Det behøver ikke være så kompliceret som det lyder. Der er hundredevis af tekniker derude som du kan bruge til at optimerer din SEO, i de næste artikeler præsenterer vi vores top 5 bedste SEO tips of tricks.

Først og fremmest er det selvfølgelig vigtigt, at forstå hvad SEO er for en størrelse. SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization og handler kort sagt om, hvordan du får din hjemmeside eller webshop til at dukke op, når dine kunder søger på nettet. Søgemaskineoptimering handler primært om at optimere din hjemmeside, så søgemaskiner (såsom Google, Yahoo & Bing) kan finde den og forstå indholdet, for at kunne placere hjemmesiden korrekt i de organiske søgeresultaterne – selvfølgelig gerne på side 1! De organiske søgeresultater er dem, der IKKE står ”annonce” under, når du søger på f.eks. Google. De organiske søgeresultater er generelt mere effektive end de betalte annoncer, da mange folk rent instinktivt ofte scroller over betalingsannoncerne. SEO handler derfor om, at analysere sig frem til hvilke søgeord, der er vigtige for din virksomhed, altså hvilke søgeord dine kunder bruger når de leder efter netop dig ude på det store internet.

Forstå, hvad dine kunder søger på

Det er derfor vigtigt, at der er et match mellem det du skriver på din hjemmeside og de ord dine kunder søger efter. Dette betyder, at indholdet samt opsætningen af din hjemmeside er med til at afgøre, hvor højt din hjemmeside kommer op i en potentiel kundes søgeresultater. Hvis du f.eks. er hundelufter i Københavnsområdet kunne du nok godt tænke dig at ligge højt i en søgning på ”Hundeluftning i København”, så folk finder vej til din hjemmeside når de søger. Det er estimeret at 91% af alle, der søger Google aldrig når forbi første side og, at kun 50% ikke bruger mere end de øverste 3 hits på deres søgning. Det er derfor vigtigt, at ligge højt på relevante søgeord, hvis du vil have flere besøgende på din hjemmeside.

Herunder vil vi præsentere de top 5 bedste SEO tip til dig, der gerne vil vide lidt mere om SEO og måske begynde at optimere din egen hjemmeside allerede i dag.

SEO Tip 1 – Find de vigtigste og bedste søgeord

Det er spild af tid at begynde at optimere din hjemmeside, før du ved hvad dine kunder søger på. Hvis vi fortsætter på vores eksempel med hundelufteren og du optimerer din hjemmeside med søgeord som: ”gåture med hunde” eller ”hundeoplevelser” for blot at finde ud af at samtlige kunder søger på ”hundelufter” giver det ikke meget mening at ligge højt på de andre søgninger.

Det er også vigtigt at du ikke er for snæver i dine søgeord. Hvis du f.eks. sælger Nike sko, er det meget usandsynligt at du vil komme på side 1 på Google ved søgningen ”Nike sko”. En hurtig Googlesøgning vil afsløre at firmaer som Nike, Sportsmaster og Zalando indtager flere positioner på side 1 når der søges efter Nike sko. Så medmindre du har et skyhøjt marketings budget bliver det svært (umuligt) at vælte disse giganter af pinden. Lav i stedet mere specifik SEO optimering på søgninger som ”Røde Nike sko herre størrelse 45”. Dette problem vil selvfølgelig ikke være helt ligeså stort, hvis du har et nicheprodukt/service, som f.eks. hundelufter.

Kig evt. på Googles søgeordsplanlægger: https://adwords.google.dk/KeywordPlanner

SEO Tip 2 – Analyser hvad dine konkurrenter gør og gør det bedre!

Vores SEO tip 2 når det kommer til SEO optimering er, at kigge på hvad dine konkurrenter gør – hvorfor ligger de over dig i søgninger?

Dette kan måske virke som at ”stjæle” ideer fra dine rivaler men dette er et almindeligt værktøj, der kun vil hjælpe dig og din virksomhed videre. Som Douglas Adams så fint siger det: ”Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so”.

 

Så hvad kan du helt specifikt kigge på:

Tip 1: Hvilke søgeord er der i deres titler når du søger på Google?

Tip 2: Hvilket indhold har de på deres hjemmeside?

Tip 3: Hvilke links er knyttet til din konkurrents hjemmeside? (Vigtigt rangerings kriterie hos Google)

SEO Tip 3 – Optimér din SEO med delevenligt indhold. Læs her hvordan!

Som nævnt i sidste artikel, kigger Google på hvilke hjemmesider, der linker til din hjemmeside, når din side bliver rangeret. Så selvom det måske ikke er det mest sexede i hele verden, kan det være guld værd for din SEO optimering at publicere gode, spændende og sjove artikler, der automatisk opfordrer til deling andre steder på internettet. Du skal ikke regne med, at en generisk artikel uden værdi vil hjælpe til at optimere din SEO, da dette materiale højst sandsynligt vil stå uset hen på din hjemmeside.

Et eksempel:

Et godt eksempel er de to links, der er delt i sidste artikel. Disse links er valgt, fordi det er blevet vurderet, at indholdet er brugbart for dem, der læser denne SEO guide. Havde disse hjemmesider delt ubrugeligt materiale på deres hjemmeside ville Acamedia aldrig have stødt på deres produkt (igennem googlesøgninger) og derfor ikke haft muligheden for at dele det med jer. Den skarpe læser tænker måske at dette er logik for burhøns, men ikke desto mindre bliver der lagt flere og flere ubrugeligt indhold på internettet (nogle klarer sig med exceptionelle clickbait titler, men for langt de fleste går det knap så godt).

Hvis indholdet på din hjemmeside skal score dig en bedre SEO i det lange løb er de følgende punkter vigtige:

  1. Indholdet skal være brugbart
  2. Indholdet skal have en vis originalitet
  3. Være delevenligt
  4. Fakta, kildehenvisningers og referencer
  5. Inkluder noget sjovt eller interessant (kan både være skriftligt eller visuelt)
  6. Billeder eller video hjælper med at holde læserens interesse
  7. Tilføj call-to-action muligheder for at påvirke læseren til at interagere men siden.
  8. Brug visuelle eksempler og grafer til at understrege dine pointer
  9. Få andre til at dele indholdet på din hjemmeside. En populær metode er at skrive gæste-indlæg, hvor du enten skriver et indlæg for andre eller de skriver et indlæg for dig og på denne måde får delt links.
  10. Tilbud og rabatter sælger altid som varmt brød, kan inkluderes hvis det giver mening.
  11. Tips og Tricks, How To’s, tutorials, etc. kan være brugbare for mange mennesker og derfor være et godt værktøj til at få delt dit indhold (Igen vil den skarpe læser observere at vi har snydt lidt og bl.a. brugt netop dette trick selv).
  12. Svar på et spørgsmål. Alle gør det, altså bruger Google som deres personlige know-it-all og slår alverdens spørgsmål op. Hvis dit indhold f.eks. hedder: ”Hvordan får jeg luftet min hund i København?” så er der en god chance for, at folk med netop dette spørgsmål finder vej til din hundeluftningshjemmeside.
  13. Brug de sociale medier og gør det let for folk at dele indholdet på de sociale medier!

SEO Tip 4 – Få styr på dine title- og metatags

Få styr på dine metatags! Her begynder det måske at lyde utrolig teknisk, hvilket det måske også kan være, men frygt ikke! Det hele handler igen om at hjælpe Google (og andre søgemaskiner) med at forstå og indeksere indholdet af din hjemmeside. På denne måde kan søgemaskinerne placere din hjemmeside i googlesøgninger – forhåbentlig til en god SEO placering.

Som et eksempel kan vi kigge på title- og metatags for Sportsmaster ved en søgning på Nike sneakers:

Eksempel på Tags

Deres titletag står med blåskrift i googlesøgningen og fortæller kort og godt det som sportmaster gerne vil formidle til deres kunder i første omgang. Titletags kan være mellem 50-60 tegn (med mellemrum) og er vigtigt for din SEO. I dette tilfælde var googlesøgningen ”Nike Sneakers” og en af grundende til at det netop er Sportmaster, der rangere højt på denne søgning er på grund af deres title- og metatags. Med grønskrift står linket til deres hjemmeside, som også indeholder ordene ”Nike” og ”sneakers”. Dernæst kommer en lidt længere tekst, nemlig metatags.

Hvad er vigtigt?

Her er det vigtigt, at du bruger de vigtige søgeord du analyserede dig frem til under SEO tip 1 & 2 til tydeligt at forklare indholdet af den pågældende side. Du har 156 tegn (med mellemrum), før Google cutter teksten (læs: skriver ”…”),  til at bygge teksten uden at teksten bliver en lang spam af keywords. Et godt eksempel er Amazons metatag:

“Online shopping from the earth’s biggest selection of books, magazines, music, DVDs, videos, electronics, computers, software, apparel & accessories, shoes, jewelry, tools & hardware, housewares, furniture, sporting goods, beauty & personal care, broadband & dsl, gourmet food & just about anything else”

Tommelfingerreglen er at bruge dine vigtigste søgetermer I din hjemmesides title and metatags.

SEO Tip 5 – Alle sider på hjemmesiden skal optimeres

Hvad mange folk måske ikke er klar over – eller glemmer – er, at brødteksten på deres hjemmeside og de søgeord og søgetekster de bruger skal stemme overens med hinanden. Hver sides tekst skal tilpasses til sidens specifikke søgeord og sætninger for at optimere din SEO. Jo mere uoverensstemmelse jo dårligere søgeresultater får du. Det samme gælder når du sætter Google AdWords kampagner op. Hvis de søgeord du benytter ikke stemmer overens med den side du linker til, får du en dårligere Googleindeksering

Hvordan optimérer jeg?

For at optimeringsarbejdet skal give pote, er det vigtigt er der også er gjort et godt stykke arbejde på hjemmesiden. Ved at gøre det, sikre du dig, at den besøgende får lyst til at handle eller kontakte dig. Hvis du har mange besøgende men kun få henvendelser kunne det tyde på, at der er noget galt med hjemmesiden. Det kan være alt fra layoutet, teksten, billederne, men det kan reelt også bare være, fordi de er havnet et forkert sted i forhold til, hvad de søgte efter.

Få styr på dine søgeord

Hvis kunden har fundet dig via forkerte søgeord kan problemet naturligvis ikke fikset ved at optimere indholdet på hjemmesiden. Du må derimod lave en ny analyse af hvilke søgeord dine kunder bruger. Her kan igen refereres til eksemplet med hundeluftning, hvor dine søgeord er ”gåture med hunde” eller ”hundeoplevelser” og kunderne måske i større omfang søger på et spørgsmål eller blot ”hundelufter”.

Du skal derfor være opdateret på hvilke søgeord dine kunder bruger. Opdatér hjemmesiden tit og optimér indholdet, så det altid er spændende og relevant.

Hvis du vil læse mere om hvordan google indeksere deres søgning og rangere hjemmesider kan du læse mere hos Stone Temple, som giver en god forklaring på netop dette: https://www.stonetemple.com/how-googles-search-results-work-crawling-indexing-and-ranking/